Annoncer

Dystre udsigter for printmedier i 2009

Forventningerne til reklamebudgetterne hos landets største virksomheder er meget beherskede, viser en analyse af tendenserne på annoncemarkedet for 2009, som TNS Gallup har gennemført, og som blev offentliggjort ved et seminar arrangeret af Mindshare og Mediawatch fredag.
TNS Gallup har henvendt sig til landets 450 største annoncører og fået svar fra godt en fjerdedel repræsenterede ca. en sjettedel af den samlede reklameomsætning i Danmark.
23 procent af virksomhederne forventer et øget reklamebudget i 2009 - mens 46 procent forventer, det bliver mindre. Optimismen var betydeligt større året før, hvor 44 procent ventede stigning og kun 13 procent et fald.
Annoncørerne blev også spurgt, hvilke medier de vil bruge - og om det vil ske i større eller mindre grad i forhold til de enkelte medier. Svarene her er ikke opmuntrende for printmedierne.
44 procent vil annoncere mindre i landsdækkende dagblade - mens 12 procent vil annoncere mere. For fagblade og tidsskrifter er tallene næsten lige så dystre - 33 procent vil annoncere mindre og 12 procent mere. For magasiner er de tilsvarende tal 18 procent vil øge og 29 procent reducere annonceringen.
Ikke uventet er det især on-linemedierne, som vil få større del i annonceringen. 72 procent vil annoncere mere her i 2009 og kun fem procent mindre. Næsten alle . 98 procent - vil annoncere her,
Analysen viser, at online-kampagner sjældendt står alene - men typisk kombineres med annoncering i andre medier tv (61 pct.), landsdækkende dagblade (50 pct.), magasiner (18 pct.) og fagblade (7 pct.).
Online-mediet vinder som den mediegruppe, der har vundet mest betydning i markedet - mens landsdækkende dagblade har tabt mest. Også magasiner og fagblade har en negativ score her.
Hele analysen offentliggøres i slutningen af januar på www.mediawatch.dk Danske Specialmedier vil analysere tallene nærmere, når de detaljerede analyser foreligger.

 

Mere om nøgleordene